37-450 Stalowa Wola
ul. KEN 1
Jedzenie stanowi jedną z najbardziej podstawowych czynności w naszym życiu. Szczególnie w żywieniu małych dzieci ważne jest nie tylko to, co znajduje się na talerzu, lecz także sposób karmienia, atmosfera panująca przy stole, emocje dziecka, sposób podania potrawy.
Preferencje żywieniowe dzieci na poszczególnych etapach ich rozwoju mocno się zmieniają, co niewątpliwie ma olbrzymi wpływ na zainteresowanie dziecka jedzeniem oraz jego gotowość do poznawania nowych smaków czy potraw. To, w jaki sposób dziecko będzie jadło w przyszłości, w dużym stopniu zależy od warunków, jakie mu stworzymy w dzieciństwie. Dlatego tak ważną rolę w tym procesie odgrywają rodzice, nauczyciele, środowisko, w którym dziecko na co dzień funkcjonuje.
W związku z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 2016 r. dotyczącym regulacji żywienia zbiorowego w placówkach oświatowych, w przedszkolach obserwujemy większą dbałość o to, aby posiłki były zdrowe, urozmaicone, odpowiednio zbilansowane, a także estetycznie podane. Wydaje się, że moment spożywania posiłków w przedszkolu nie powinien powodować większych powodów do niepokoju… A jednak…
Wiele różnych czynników wpływa na apetyt małego dziecka - chęć jedzenia danego posiłku zmienia się każdego dnia, m.in. w zależności od aktualnego samopoczucia, stanu zdrowia, aktywności fizycznej, liczby i rodzaju spożywanych przekąsek, słodkich napojów.
Wyzwaniem okazują się również nawyki żywieniowe, z jakimi dzieci trafiają do placówki, oraz często obserwowana u dzieci w wieku przedszkolnym niechęć do spożywania nowych produktów lub wybór tylko ściśle określonych potraw.
Małe dziecko, aby chciało zjeść dany produkt, musi go najpierw poznać, zaakceptować, polubić, a dopiero w dalszej kolejności spróbować zjeść. U części dzieci, etap „próbowania” będzie oznaczał dotykanie, rozgniatanie, wąchanie. Takie zwiększanie akceptacji na nowe produkty, oswajanie z jedzeniem wymaga czasu, często jest to dłuższy proces. Nawet jeśli dziecko spróbuje potrawy, ma prawo odmówić zjedzenia całego dania.
Oczywiście należy zawsze uwzględnić możliwość występowania przemijających trudności w jedzeniu, które mogą się pojawić w początkowym okresie po przyjściu do przedszkola, jako przejaw trudności adaptacyjnych. W takim czasie często towarzyszą dziecku stres czy gorsze samopoczucie, które sprawia, że przedszkolak może jeść mniej.
Żadne dziecko nie rodzi się „niejadkiem”. To, w jaki sposób w przedszkolu są prowadzone zajęcia związane z edukacją żywieniową, jakie jest nastawienie nauczycieli do przedszkolnych potraw, a przede wszystkim jaki damy przykład dzieciom swoim zachowaniem podczas posiłków w domu, będzie najlepszym sposobem na poprawę apetytu.
Analizując codzienne przedszkolne menu, podkreślajmy wartość odżywczą posiłków, zgodną z potrzebami żywieniowymi dziecka, ale również z wymogami żywienia zbiorowego. Zaufanie rodziców i akceptacja prowadzonego w przedszkolu sposobu żywienia dzieci zwiększą szansę na pozytywny odbiór proponowanych przez nas posiłków przez naszych podopiecznych.
Szczególną grupą dzieci są przedszkolaki ze stwierdzoną alergią pokarmową. Musimy mieć na uwadze, że ich wcześniejsze doświadczenia z jedzeniem często nie są przyjemne, mogą kojarzyć spożywanie posiłków z bólem, gorszym samopoczuciem. Zanim zostanie postawiona diagnoza, dziecko odczuwa dyskomfort po zjedzeniu różnych potraw, co w konsekwencji może nasilić lęk przed spróbowaniem kolejnych produktów, nawet jeśli już są podawane zgodnie z zaleceniami lekarskimi. W takich sytuacjach szczególnie należy mieć na uwadze dłuższy okres przyzwyczajania się do nowych produktów.
Ważnym krokiem do akceptacji wielu pokarmów przez przedszkolaka jest spojrzenie na posiłki oczami dziecka i zadbanie o odpowiednią atmosferę podczas posiłków. Pozytywne emocje związane
z jedzeniem zdecydowanie zwiększą otwartość na nowe smaki, odwagę w próbowaniu nieznanego.
W naszym przedszkolu:
„Zdrowe” zachęcanie dziecka do jedzenia wymaga cierpliwości i czasu. Warto sobie w tym momencie uświadomić, że jest to prawdziwa inwestycja w przyszłość naszego dziecka.
Jak „zdrowo” zachęcamy” do jedzenia?
„Zdrowe” zachęcanie do jedzenie nie jest trudne. Może na początku nie widać efektów, ale nasze starania wymagają cierpliwości i zawsze warto próbować. To my dorośli walczymy o zdrową i ”smaczną” przyszłość naszego przedszkolaka.
"Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."
37-450 Stalowa Wola
ul. KEN 1