37-450 Stalowa Wola
ul. KEN 1
Integracja oznacza włączanie, współuczestniczenie osób niepełnosprawnych w zwykłych formach życia społecznego. Jest modelem oświaty, który przeciwstawia się oddzielaniu dzieci zdrowych od niepełnosprawnych. Jego podstawowym założeniem jest tworzenie środowisk, w których mogłyby działać dzieci na różnym poziomie i o różnym stopniu sprawności psychofizycznej. Nasza placówka od 1993 roku na bazie własnych doświadczeń buduje właśnie ten system kształcenia. Mamy więc, już spory bagaż doświadczeń i wypracowane wzorce pracy.
W naszym przedszkolu integracyjnym wszystkie dzieci mają te same prawa i te same obowiązki.
Celem naszych działań integracyjnych jest:
umożliwienie poszkodowanym przez los dzieciom, prowadzenia życia w takich samych warunkach jak ich rówieśnicy
Podstawowym zadaniem naszego przedszkola i nauczycieli jest integracja dzieci zdrowych i chorych, zapewnienie dzieciom zdrowym i niepełnosprawnym jak najlepszych warunków do rozwoju oraz jak najlepsze przygotowanie do nauki w szkole.
Wyznaczamy sobie następujące zadania:
akceptujemy dziecko niepełnosprawne nie jako dziecko specjalnej troski , ale jako dziecko obarczone większymi trudnościami rozwojowymi; przydzielamy mu zadania, na równi ze zdrowymi, włączamy je we wszystkie zajęcia bez szkody dla zdrowia, przyznajemy mu role, udzielamy pomocy specjalistycznej, wspieramy je zachętą i wiarą, zauważamy jego zdolności i osiągnięcia; objaśniamy dzieciom zdrowym, jak skutecznie udzielać pomocy
wspieramy rodziców, udzielając porad i organizując pomoc specjalistyczną
zapewniamy opiekę medyczną, rehabilitacyjną, psychologiczną, logopedyczną
stosujemy, innowacyjne metody i formy pracy służące do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz przemyślane i różnorodne pomoce dydaktyczne
staramy się, aby dzieci chore i niepełnosprawne nabywały wiele umiejętności i wiadomości, odnajdywały równowagę psychiczną, pokonując lęk przed nowym środowiskiem, dowiadując się, że kalectwo nie dyskryminuje ani nie stawia na uprzywilejowanej pozycji
pokazujemy że kontakty w społeczności przedszkolnej, przygotowują dzieci niepełnosprawne do życia w normalnym świecie, pozwalają poznawać postawy społeczne
wpływamy na pozytywne zachowanie niepełnosprawnych, a także na ich osobowość, wiedząc że są kochane, akceptowane, odnoszą sukcesy, aktywnie uczestniczą w zabawach i zajęciach wraz ze sprawnymi kolegami
stawiamy wymagania, które zmuszają do mobilizacji, kształtują realny obraz samego siebie
wpływamy pozytywnie na dzieci zdrowe, które akceptując specyfikę i odmienność kolegów, uczą się spostrzegania potrzeb innych, akceptują odmienność zachowań, stają się opiekuńcze i odpowiedzialne za słabszych – kształtujemy podwaliny tolerancji
nie izolujemy, wszystkie formy terapii staramy się realizować w formie grupowej, zdrowy kolega jest terapeutą dla sprawnego inaczej kolegi
Grupy w naszym przedszkolu są mniej liczne, niż w "zwykłych" przedszkolach. Liczą do 20 dzieci. W każdej grupie, znajduje się kilkoro dzieci z różnym rodzajem niepełnosprawności. W naszym przedszkolu, oprócz nauczycieli wychowania przedszkolnego, zatrudniamy nauczycieli wspomagających, psychologa, pedagoga specjalnego, i logopedę- dzieci niepełnosprawne znajdują się pod dobrą opieką.
Integracja jest niezwykle szlachetnym przedsięwzięciem, bardzo potrzebnym nie tylko dzieciom chorym. Proces ten jest jednak trudny do realizacji i aby mógł być wprowadzony w życie, wymaga zrozumienia i pokory wobec losu oraz przyjmowania tego, co niesie życie. Uczymy się wszyscy wspólnie przyjmować to, co w człowieku słabsze, uczymy się cierpliwości i wiary w sens aktywności i pracy, często bardzo ciężkiej i mało efektywnej. Uczymy się szacunku wobec wysiłku, który trzeba ponosić, aby osiągnąć bardzo mało. Uczymy się odkrywać i ujawniać nasze słabsze strony, pokonywać wstyd związany z innością. Jest to trudne, ale ten wysiłek owocuje w szacunku do samych siebie, w tym, że z dnia na dzień stajemy się wszyscy coraz bardziej LUDŹMI.
"Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."
37-450 Stalowa Wola
ul. KEN 1