Drogi Rodzicu

Jeżeli chcesz pomóc Naszemu Przedszkolu wpłać 1% z ogólnej kwoty podatku Cała Państwa darowizna wróci do naszego przedszkola - dokładne informacje uzyskają Państwo na grupach.

Więcej

Grudzień 2017
P W Ś C P S N
« Mar    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Integracja

ae121877-0e44-4394-b848-e1669271317dIntegracja oznacza włączanie, współuczestniczenie osób niepełnosprawnych w zwykłych formach życia społecznego. Jest nowym modelem oświaty, który przeciwstawia się oddzielaniu dzieci zdrowych od niepełnosprawnych. Jego podstawowym założeniem jest tworzenie środowisk, w których mogłyby działać dzieci na różnym poziomie i o różnym stopniu sprawności psychofizycznej. Nasza placówka od 1993 roku na bazie własnych doświadczeń buduje właśnie ten system kształcenia. Mamy więc, już spory bagaż doświadczeń i wypracowane wzorce pracy.

Celem naszych działań integracyjnych jest:

  • umożliwienie poszkodowanym przez los dzieciom, prowadzenia normalnego życia w takich samych warunkach jak ich rówieśnicy

 

Wyznaczamy sobie zadania:

  • akceptujemy dziecko niepełnosprawne nie jako dziecko specjalnej troski , ale jako dziecko obarczone większymi trudnościami rozwojowymi. Przydzielamy mu zadania, na równi ze zdrowymi, włączamy je we wszystkie zajęcia bez szkody dla zdrowia, stosujemy te same nagrody, kary, przyznajemy mu role, udzielamy pomocy specjalistycznej, wspieramy je zachętą i wiarą, zauważamy jego zdolności i osiągnięcia. Objaśniamy dzieciom zdrowym, jak skutecznie udzielać pomocy
  • wspieramy rodziców, udzielając porad i organizując pomoc specjalistyczną
  • zapewniamy opiekę medyczną, rehabilitacyjną, psychologiczną, logopedyczną
  • stosujemy, innowacyjne metody i formy pracy służące do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz przemyślane i różnorodne pomoce dydaktyczne
  • staramy się, aby dzieci chore i niepełnosprawne nabywały wiele umiejętności i wiadomości, odnajdywały równowagę psychiczną, pokonując lęk przed nowym środowiskiem, dowiadując się, że kalectwo nie dyskryminuje ani nie stawia na uprzywilejowanej pozycji
  • pokazujemy że kontakty w społeczności przedszkolnej, przygotowują dzieci niepełnosprawne do życia w normalnym świecie, pozwalają poznawać postawy społeczne
  • wpływamy na pozytywne zachowanie niepełnosprawnych, a także na ich osobowość, wiedząc że są kochane, akceptowane, odnoszą sukcesy, aktywnie uczestniczą w zabawach i zajęciach wraz ze sprawnymi kolegami
  • stawiamy wymagania, które zmuszają do mobilizacji, kształtują realny obraz samego siebie
  • wpływamy pozytywnie na dzieci zdrowe, które akceptując specyfikę i odmienność upośledzonych kolegów, pozbywają się strachu i obcości przed dziećmi kalekimi, uczą się spostrzegania potrzeb innych, akceptują odmienność zachowań, staja się opiekuńcze i odpowiedzialne za słabszych – kształtujemy podwaliny tolerancji
  • nie izolujemy , wszystkie formy terapii staramy się realizować w formie grupowej, zdrowy kolega jest najlepszym terapeuta dla sprawnego inaczej kolegi

 

Integracja jest niezwykle szlachetnym przedsięwzięciem, bardzo potrzebnym nie tylko dzieciom chorym. Proces ten jest jednak trudny do realizacji i aby mógł być wprowadzony w życie, wymaga zrozumienia i pokory wobec losu oraz przyjmowania tego, co niesie życie. Uczymy się wszyscy wspólnie przyjmować to, co w człowieku słabsze i brzydsze, uczymy się cierpliwości i wiary w sens aktywności i pracy, często bardzo ciężkiej i mało efektywnej. Uczymy się szacunku wobec wysiłku, który trzeba ponosić, aby osiągnąć bardzo mało. Uczymy się odkrywać i ujawniać nasze słabsze strony, pokonywać wstyd związany z innością dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jest to trudne, ale ten wysiłek owocuje w szacunku do samych siebie, w tym, że z dnia na dzień stajemy się coraz bardziej LUDŹMI.